Tilbardaga*

Nisan 4, 2007 at 9:29 pm (Saçmalamalar!)

Efendim bu tilbardaga kelimesi asıl anlamı dışında, terimsel olarak, bambaşka bir kavramdır benim kafamda. Kulağa pek cafcaflı gelen güzel Türkçe’mizde ise anlamsız kalan bu kelimeye değişik anlamlar yüklemek gibi saçma, ipe-sapa gelmez işlerle bizzat uğraşan ben sinema konusunda tam bir hödüğüm efendim!

“Hayda konuyu nereden dolandırıp da sinemaya getirdin?” demeyin sakın. Zaten daha ortada bir konu olmadığının, benim şu ana kadar tamamen saçmaladığımın hatta bu saçmalamamın dahi başlıbaşına bir yazı konusu olabileceğinin siz değerli “ayrıntı, detay doku.. konu başlığını sevenler” tarafından fark edildiğine inanmaktayım!

Gelelim “Tilbardaga” ya;

Tilbardaga, benim izleyip de kalın kafamın anlayamadığı filmlerin genel adıdır. Bu tür filmlerde garip sahneler/sekanslar vardır. Yönetmenden başka kimsenin anlayabileceğini sanmıyorum. Bu sahneleri insanlar ancak kendilerine göre yorumlarlarsa güzel olur düşüncesindeyim. Neyse didaktik olmaktan vazgeçelim en iyisi

Bir filmi anlamadığım zaman takındığım tavır gayet dürüstçedir. Aysedune, altantois gibi sinema bilgisi derin bir kaç arkadaşıma şu soruyu sorarım, anlamaya çalışırım:

Ben hiç bi … anlamadım abi, dere-tepe izletiyo herif saatlerce. Sen bişey anladın mı?

Sorumda samimiyimdir. Gerçekten öğrenmek istediğimdendir. Fakat bir de o filmi anlamasına ihtimal olmayan, yine de sırf izledim demek için izlemiş olan, “film izlemekten kaar güdümü” hesaplayan tipler vardır. Ki ben onları gördüğüm an “amaan!” der, akabinde kaçarım. Aynı olay kitap, müzik vs. sanat dallarıyla ilgili olarak da önümüze gelmektedir. Hepinizin başına gelmiştir eminim.

Mesela örnek sahne;

Vapurun kıç tarafında oturmaktasınızdır. Kalkın vapurun kıçından çıkan deniz dalgalanmasına ve köpürmelere bakın. Hemen kaldırmayın ama kafanızı. Hiç gözünüzü ayırmadan beş dakika bakın. İşte siz de izlemiş oldunuz: “Tilbardaga”dan bir sahne!

Buradaki köpükler Toll’ca şöyle açıklanmaktadır:

Vapurun arkasında oluşan köpük, su halindeyken oturur mal gibi.Sonra bir vapur gelir, pervanesiyle hareketlenir.Köpürür, kabarır, dalga olur, sonra sakinleşir ortalık, özüne döner.

En metaforik olmayan şekilde benim aklımdan ise o an:

“Ulan vapur jetonuna da zam gelmiş, dönerken kuzenden para çarpayım baari” gibi tamamen tecimsel düşünceler geçmektedir. Yahut vapurda gördüğüm hoş, alımlı bir bayan her neyse işte bakış açısı farkı!

Ben Toll sayesinde vapur kıçı köpüklerine daha farklı bakacağım artık. Bir manası var artık onların!

Lafı döndürüp, dolaştırıp getirmek istediğim yer, kısaca anlatmak istediğim şudur:

-Bir şeyi anlamadınız mı yalan söylemeyin arkadaş! Dürüst davranın. “Hiçbir şey anlamadım ben.” deme cesaretiniz olsun. Bak yine didaktik oldum. Yok ben bu yazımı da sevmedim. Ama olsun belki siz bana yardım edersiniz bu konuda. Basalım bakalım yazıyı.

Ha bu arada unutmadan:

bu hafta ustalara saygı kuşağında macar asıllı danimarkalı yahudi yönetmen omar jivirovic’ten “tilbardaga” -5sn boşluk filmden kareler- bir arnavutun ada sahillerinde yaşadığı çelişki dolu şifrelenmiş hayatlar ve ölümü üzerine destansı bir anlatım– (o garip kadın sesi) tilbardaga salı 22de si en bi si ee de!

Kaçırmayın derim!

zafromel

Tilbardaga: Vikinglerin “Allah Allah” manaasına gelen savaş niidaları. Ben de Age of Empires adlı bilgisayar oyunundan öğrendim.

1 Yorum

  1. boleroz said,

    bir de, bir süre izledikten ve ısrarla anlamadıktan sonra, sabreyleyip de anlamaya çalışma zahmetine katlanmayan ve hatta gayet fütursuzca “üf bu ne şimdi hiç çekemem kapat!” diyen insan modeli vardır. onlardan da olabilirdiniz efenim yine bir adım öndesiniz yani aslında =)

    “-Bir şeyi anlamadınız mı yalan söylemeyin arkadaş! Dürüst davranın. “Hiçbir şey anlamadım ben.” deme cesaretiniz olsun.” şu cümleye de ‘okur/izler-satar olmayın!’ diye ekler -utanmadan arlanmadan kendime pay çıkartır- ve de altına imzamı atarım bir güzel. ellerinize sağlık!..

Bir Cevap Yazın

